Títol
original:Elefante blancoDirecció: Pablo Trapero Guió: Alejandro Fadel, Martín
Mauregui, Santiago Mitre i Pablo TraperoPaís:Argentina-Espanya, 2012 Fotografia:
Guillermo
NietoMúsica: Michael
Nyman Muntatge:Pablo Trapero y Nacho Ruiz CapillasInterpretació: Ricardo Darín, Jérémie Rénier, Martina Gusman... Durada: 106 minuts Versió: original en castellà Calificació:
No recomanada a menors de 12 anys Premis:Festival de Cannes 2012: Secció
oficial a concurs "Un Certain Regard"
Sinopsi: Elefante blanco narra la història d'amistat de dos capellans, Julián i Nicolau, que
després de sobreviure a un intent d'assassinat per part de l'exèrcit durant el
seu treball a Amèrica Central, s'assenten en un barri de Buenos Aires per
desenvolupar la seva apostolat i tasca social. Allà coneixen a Luciana, amb qui
lluitaran colze amb colze contra la corrupció, un mal endèmic de la zona. El
seu treball els enfrontarà a la jerarquia eclesiàstica i als poders
governamentals i policials, arriscant les seves vides per defensar el seu
compromís i lleialtat cap als veïns del barri. CRÍTIQUES PROFESSIONALS
Escrit per Julio
Rodríguez Chico A mig camí entre el capellà rural de Bernanos
i el capellà guerriller compromès amb la societat trobem a Julián, rector en un
suburbi miserable i violent de Buenos Aires. Allà tracta de portar a bon port
la seva tasca pastoral, quan li diagnostiquen un tumor cerebral i es veu
obligat a buscar suport i relleu en el seu amic Nicolás. Si Julián arrossega
dubtes sobre la seva missió i sent amargor en el seu interior, Nicolás pateix
el sentiment de culpa i la solitud que el porten a debatre entre la seva
vocació i l'amor humà. Narcotràfic i famílies trencades, violència entre bandes
de carrer i tibantors amb les autoritats civils i eclesiàstiques conformen el
difícil ambient d'aquesta parella de sacerdots que tenen més o menys fe en la
justícia social i en l'ajuda divina. Així és Elefante blanco, última pel·lícula de Pablo Trapero i homenatge al
pare Carlos Múgica, assassinat el 1974 quan desenvolupava la seva tasca a la
parròquia bonaerense de Crist Obrer, per ell fundada.Uns llargs plans seqüència i una fotografia
de tons apagats ens introdueixen en un escenari de misèria material i moral,
tractats des d'una estètica realista. Allà uns sacerdots i laics compromesos
intenten aixecar un projecte humà i social, entre les dificultats de l'entorn i
les crisis internes que pateixen. Trapero aconsegueix recollir el dramatisme
d'un ambient hostil i opressiu, però amb prou feines ho aconsegueix amb el
drama existencial dels seus protagonistes: la interpretació de Ricardo Darín
salva, però, els mobles amb un silenci que reflecteix un dolor interioritzat i
un futur ple de dubtes en Julián; per la seva banda, Jérémie Renier no aguanta
el pes de la culpa que se suposa en Nicolás, i el seu ràpid esfondrament és
previsible i alhora forçat, tret que el muntatge ens hagi privat de passos
intermedis en la seva evolució .Per això, les tensions personals queden
eclipsades per la situació de conflicte permanent que es viu als carrers. A la
cinta li costa arrencar i després no empantanegar entre tanta misèria i
violència, amb una tòrrida subtrama amorosa que pretén oferir com a alternativa
vàlida al compromís de Julián. Amb ells, Trapero aixeca un retrat d'oposats
complementaris, amb els seus moments d'heroïcitat i de debilitat, amb les seves
tensions i els seus dubtes de consciència. Tots dos arrisquen i lliuren la seva
vida pels més indefensos, i tots dos tenen por de no poder salvar la seva en el
combat final, quan senten l'odi i la carn que els amenacen.Elefante blanco–nom de l'hospital de la
barriada de Buenos Aires, inacabat en la seva construcció, allotjament de drogoaddictes
i gent sense sostre– mostra alguns centelleigs de bon fer cinematogràfic,
fonamentalment en la posada en escena i disseny de producció, i també espurnes
d'una fe compromesa amb una tasca social no exempta de dificultats. El silenci
de Déu i el lliurament als altres, la debilitat humana i la necessitat d'afecte,
la pobresa i la desídia dels governants constitueixen massa i transcendentals
realitats, tractades aquí evitant el tòpic, de manera tan personal com
ambiciosa. Escrit per José Arce Pablo
Trapero torna per airejar els draps bruts d'Argentina centrant la seva mirada
en els oblidats, que malviuen en gegantines barriades marginals al marge de la
societat. Bona posada en escena.
«No vull acabar
odiant a tot el món». Bandes, ambient suburbial, (fangosos) interessos
burocràtics i institucionals, corrupció, drogues, violència desfermada... al
que cal unir les flaqueses inevitables de l'ésser humà i les temptacions de la
carn. Un còctel de barreja explosiva que col·loca a tots els personatges de la
pel·lícula a prop, perillosament a prop, del punt de ruptura individual i col·lectiu,
però és un coqueteig amb l'abisme desenvolupat des massa línies confluents al
guió també signat per Trapero, camins no sempre efectius en el
traç de les
relacions interpersonals per bona, meticulosa i conscient que sigui la posada
en escena i maneig de la càmera per part del cineasta. Això sí, el to de thriller vibrant del conjunt ajuda a la digestió del seu compromís,
una opció visual, estètica i narrativa que apropa aquest Elefante blanco a una llotja molt més ampli que l'interessat en el
drama de denúncia social. Quant al trident central, Ricardo Darín està còmode,
com sempre, el dardennià Jérémie Renier grinyola una mica des de la
seva
forçosa adaptació lingüística, de vegades poc natural més enllà del lògic, i
Martina Gusman defensa de manera regular el menys saborós dels personatges
principals.
No hay comentarios:
Publicar un comentario