Títol original: Le gamin au vélo
Direcció i Guió: Jean-Pierre Dardenne y Luc Dardenne
País: Bèlgica, França, Itàlia, 2011
Música: varis
Interpretació: Cécile De France, Thomas Doret, Jérémie Renier, Fabrizio Rongione, Egon Di Mateo, Oliver Gourmet.Durada: 87 minuts
Premis 2011:Gran Premi del Jurat (Ex-aequo) Festival de Cannes; Nominada a Millor pel·lícula estranjera als Premis Cesar; Premis del Cinema Europeo: Millor guió. 4 nominacions, incloent millor pel·lícula; Globos de Oro: Nominada a millor pel·lícula de parla no anglesa. Festival de Valladolid - Seminci: Secció oficial llargmetratges a concurs
Si voleu veure el trailer, cliqueu aqui

Sinopsi:Cyril té gairebé 12 anys i un únic pla: trobar al pare que el va deixar temporalment en una llar infantil d'acollida. Coneix per casualitat a Samantha, que té una perruqueria. Samantha accedeix que es quedi amb ella els caps de setmana. Cyril no vol reconèixer l'amor que Samantha sent per ell, un amor que el nen necessita desesperadament per calmar la seva ràbia.
Comentari:
Amb aquesta pel·lícula, els directors belgues veuen necessari recuperar el concepte de vincle i compromís dins la societat, fugir de l'espiral d'individualisme i delinqüència, i tornar a la família com a nucli fonamental per a la seva construcció.
Amb aquesta pel·lícula, els directors belgues veuen necessari recuperar el concepte de vincle i compromís dins la societat, fugir de l'espiral d'individualisme i delinqüència, i tornar a la família com a nucli fonamental per a la seva construcció.
Julio Rodriguez Chico per a
Labutaca.net
Amb una narrativa senzilla i
clara, amb un ritme que no decau en cap moment a través de girs ben encadenats,
i amb una excel·lent direcció d'actors —sobretot
del nen protagonista—, els germans Dardenne es
mantenen en la seva línia realista que s'acosta a la gent del carrer i
especialment a aquells que estan en període de formació. Els adolescents —en aquest cas un nen— els
permeten fer evolucionar els seus personatges, demanar perdó i redimir, lluitar
contra els obstacles de l'ambient i d'una societat perillosa. Aquí situen a
Cyril en una cruïlla d'odi i indiferència per una banda, i d'afecte i educació
per un altre, i l'obliguen a seguir un o altre camí. Veiem que en el seu
interior sent la necessitat de la recerca del pare i de sacrificar-ho tot per
recuperar aquesta proximitat, però també assistim al començament de la seva
maduresa quan de s'adona del que li convé i de la responsabilitat de les seves
decisions.

D'aquesta manera, la pel·lícula
es converteix en un conte moral per a l'espectador, on els Dardenne opten per donar-li
una perspectiva lluminosa i esperançada, tant a través de la fotografia de tons
clars –el sol exterior és reflex de l'interior– com d'una música simfònica que
emergeix puntualment per concedir-nos serenitat i ampliar horitzons.
Esplèndides interpretacions d'un Thomas Doret ple de ràbia i decidit a
recuperar la seva bicicleta, i d'una dolça Cécile De France que sap transmetre
l'afecte necessari perquè aquesta màgica relació sigui versemblant. Finalment,
l'equilibri de temes i subtrames i la contenció al abordar-los, converteixen "El
niño de la bicicleta" en una mirada polièdrica sobre l'individu i la
societat, contemplada des de l'optimisme en una gran pel·lícula per als amants
del cinema social i d'autor.
ENTREVISTA ALS DIRECTORS:
¿Cómo surgió la
idea de hacer “El niño de la bicicleta”?
Luc: Era
una historia que nos rondaba hace mucho tiempo. La historia de una mujer que
ayuda a un chico a liberarse de la violencia que le aprisiona. La primera
imagen era la de este niño, un manojo de nervios, que encuentra la paz y el
sosiego gracias a otro ser humano.
Sus películas
suelen tratar las relaciones entre padres e hijos: “La promesa”, “El niño”, “El
hijo”. ¿A qué se debe?
Luc: Todos
somos hijos o hijas de alguien...

¿Es difícil
rodar la ternura?

Jean-Pierre: Hacer
una película sobre un personaje que se vuelca desinteresadamente en otra
persona no nos ha ocurrido muy a menudo. Rodar en verano nos ayudó a que la
película tuviera cierto brillo y también cierta dulzura. Y Cécile de France
transmite esas cualidades de forma natural.
No suelen
trabajar con actores conocidos.

¿Cómo
encontraron a Thomas Doret, el chico que interpreta a Cyril y que está en casi
todas las escenas?
Jean-Pierre: Lo encontramos por
la vía habitual para buscar actores de su edad: poniendo un anuncio en
el periódico. Al casting se presentaron un centenar de niños. Thomas
vino el primer día. Era el quinto que veíamos y enseguida supimos que
era él.
Jean-Pierre: Un
año y unas cuantas semanas. Pero llevábamos mucho tiempo hablando del tema.
Luc: Empezamos
con un personaje, una situación, y tomamos notas sobre todo lo que nos parece
interesante. Después llega la estructura, luego el primer borrador, luego otro,
y otro... Nos lleva meses.
¿Y el rodaje?
Luc: 55
días. Con noches muy cortas. Pero nunca trabajamos después de la 1:30. Bueno,
puede que alguna vez. Estábamos rodando con un niño de 13 años. Estábamos muy
bien preparados. No ensayábamos mucho antes de una toma
No hay comentarios:
Publicar un comentario