Qui hagi viatjat als Estats Units, sap que creuar el control d'aduanes i immigració pot ser llarg, tediós, molest i, en alguns casos, convertir-se en un malson que espatlli el començament d'un viatge somiat.
UPON ENTRY, la impactant òpera prima dels directors veneçolans Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vasquez, és un exercici potent i implacable sobre aquest procés.
Basada en centenars de casos reals, UPON ENTRY es un fantàstic i asfixiant thriller que posa sobre la taula la realitat dels immigrants que volen entrar en alguns països i en aquest específic cas als Estats Units. És una història personal, de parella, però també de lluita psicològica i de denúncia sobre l'immigració, el racisme, el privilegi, l'abús de poder i la diversa vara de mesura que es pot tenir en funció del país d'origen. El malson que pot implicar tenir un passaport dels bons o dels dolents.
UPON ENTRY està magistralment interpretada per tots els seus actors, des de l'oficial del taulell fins a la parella protagonista. Tots donen a la cinta una veracitat palpable. Destaquen i molt Laura Gómez i Ben Temple en el paper dels implacables agents que portaran a terme l'interrogatori, però sobretot uns brillants Bruna Cusí i Alberto Ammann com la parella que viu estupefacta aquesta llarga inspecció.
La pel·lícula ens mostra a Diego, urbanista veneçolà i Elena, ballarina de Barcelona, quan es muden als Estats Units per començar una nova vida. Viatgen amb els seus visats aprovats i aparentment, tot en regla. La seva intenció es impulsar les seves carreres i formar una família a la "terra de les oportunitats". Però en entrar a la zona d'immigració de l'Aeroport de Nova York, són conduïts a una sala d'inspecció secundària, on seran sotmesos a un procés d'inspecció per part dels agents d'duanes i un extrem interrogatori, en un intent de descobrir si la parella té alguna cosa per amagar.
UPON ENTRY és una "rara avis" en el cinema contemporani. Es va rodar amb un baix pressupost del voltant dels sis-cents mil euros (s'estima que La Sociedad De La Nieve va costar uns seixanta milions), en dues localitzacions i gairebé en un únic espai. El rodatge es va fer en poc més de dues setmanes. Però pot ser el fet més destacable és la seva duració. En un moment cinematogràfic on les pel·lícules tenen tendència a ser excessivament llargues, que gairebé t'has de demanar el dia lliure per anar al cine, amb interminables excessos de metratge que no calen per a una història que amb molt menys ja està explicada, Rojas i Vasquez escriuen un guió perfecte que s'explica en només 74 minuts. La pel·lícula passa com una exhalació per la pantalla i permet a l'espectador gaudir d'una història ben feta, ben trenada, que guanya intensitat fotograma a fotograma i que no permet ni pestanyejar des del començament fins a l'apoteòsic final.
Els protagonistes d'UPON ENTRY s'enfronten a una situació molt difícil a la zona d'immigració, però més enllà d'això, la pel·lícula narra aquesta situació d'una manera molt intel·ligent, com es va plantejant tot, l'escorcoll, l'interrogatori, com es va descobrint a poc a poc la relació de parella. Com de sobte, es llencen a l'espectador missatges que no espera, i que fan que a vegades les coses no són com imaginem o sabem. Què sabem de l'altre? A vegades poc o a vegades pot resultar un desconegut.
UPON ENTRY va guanyar el premi a la millor interpretació per Alberto Ammann al Festival de Màlaga i ha estat nominada als premis Goya com a millor actor, guió original i direcció novel.
La pel·lícula està produïda per Carles Torras, Carlos Juárez, Xosé Zapata, Sergio Adriá i Alba Sotorra. Quan el guió va arribar a mans de Carles Torras (Callback), va quedar fascinat, va veure un guió dels que comences a llegir i no pots parar, fet que no passa sovint. I també va tenir clar des del començament que Bruna Cusí i Alberto Ammann eren ideals per la parella protagonista. Ammann es argentí, però la seva capacitat camaleònica per interpretar qualsevol accent llati americà, el va fer ideal per donar vida al misteriós veneçolà que vol establir-se als Estats Units. A partir d'aquí la tasca més complicada va ser trobar el suficient finançament pel projecte. El pressupost va ser massa just pels productors, però això va fer que el resultat fos encara més èpic.
UPON ENTRY fa les delícies dels que els agradin els thrillers de tensió sostinguda. No afluixa i el seu millor mèrit es que no decau. Ideal per tots aquells que coneguin la realitat de l'immigració i haguin conegut situacions similars. Veuran com, des del començament fins al final, la pel·li es fa completament real.
José Manuel Ruiz
Entrevista a Alberto Ammann, Bruna Cusí, Laura Gomez, Ben Temple i els directors de UPON ENTRY
https://youtu.be/3TqKJUDLYcc?si=U7v0rhZJGmVw0Rji
Entrevista a Alejandro Rojas i Juan Sebastian Vasquez
https://cineuropa.org/es/interview/435450/
Trailer:
https://youtu.be/-uZ2JpHXgvs?si=dvGptWpSSG9-frqI
Divendres 17 de maig a les 20 hores a La Violeta.
Carrer de l'Hostal, 15. Altafulla
No recomanada a menors de 7 anys.
Obertura de portes i venda d'entrades 30 minuts abans de la projecció.
No hay comentarios:
Publicar un comentario