Dijous 18 de setembre - 20:30 h - CASAL LA VIOLETA
Direcció i
guió: Mariana
Chenillo
País: Mèxic,
2008
Fotografia:
Alberto
Anaya
Música: Dario González Valderrama
Muntatge: Mariana Chenillo I Óscar Figueroa
Interpretació: Fernando Luján, Cecilia Suárez, Ari Brickman, Verónica Langer, Marina de
Tavira, Angelina Peláez, Silvia Mariscal
Durada: 92 minuts
Versió: original
Calificació:
No recomanada per menors de 7 anys
Sinopsi
Abans de morir, Nora elabora un pla perfecte perquè José, el seu exmarit, hagi de fer-se càrrec de l'enterrament. L'únic error del pla, una misteriosa foto oblidada sota el llit, provocarà un inesperat desenllaç.
Cinco dias sin Nora no es
decanta per un sol gènere, va i ve de la comèdia al drama a través de ponts
subtils construïts amb materials tan diferents com l'humor negre, el
sentimentalisme i l'absurd.
La gràcia del film resideix,
fonamentalment, en la singularitat de la situació: Nora (respectable dona de la
comunitat jueva mexicana) idea un pla perquè, després del seu suïcidi, la família
hagi de conviure amb el cos durant cinc dies, els cinc dies que falten perquè
s'acabi la festivitat de Pésaj. Segons els preceptes d'aquesta religió, no és
possible enterrar els difunts en festiu, així que Nora deixa tot meticulosament
organitzat perquè pugui dur a terme el sopar tradicional de
pasqua i convida la
resta dels seus parents, com si ella fos a estar present.
En aquest escenari, el
conflicte central l'encarna el seu exmarit, doncs Nora ha fet tot perquè fos
ell qui la trobés morta i hagués d'encarregar-se del funeral. Josep es va
divorciar d'ella fa vint anys, fart de tractar amb les seves contínues
depressions. Per raons no massa comprensibles, es va mudar a un pis veí al seu,
mantenint amb el seu ex una relació de distant proximitat. No obstant això, la
mort de Nora l'obliga a revisar el passat i descobrir entre calaixos tancats,
certs capítols ocults i
sentiments que ja creia oblidats.
Sens dubte, un dels aspectes més
interessants de la pel·lícula és el procés interior que va patint el
protagonista en el transcurs d'aquests cinc dies de convivència amb el cos
sense vida de la seva esposa. Gràcies a la impecable interpretació de Fernando
Luján, ens acostem a la història d'un home que s'ha tornat malhumorat i
nihilista amb els anys però que, arran dels fets, recupera el contacte amb
antigues emocions, amb els seus records feliços i amb el que, en definitiva, va
ser el seu únic i gran amor.
Fins aquí fils melodramàtics de
la trama. Els fils còmics apareixen teixits per la presència de l'ortodòxia
jueva en l'intent de dur a terme el funeral de Nora. La directora fa xocar contínuament
les rígides normes que vol imposar un rabí molt influent, amb la desobediència
absoluta de José, agnòstic radical que, per tal d'accelerar l'enterrament, és
capaç de contractar els serveis d'un panteó cristià i posar-se en contra a tota
la família.
amb què es tracta a les tradicions religioses i la frescor
d'uns diàlegs i uns personatges que allunyen tot indici de solemnitat al tema
de la mort són, al meu entendre, les principals troballes d'aquesta pel·lícula
equilibrista entre drama i comèdia.
De tota manera, tant l'eficaç
discreció de la directora, com el sobri i profund treball dels actors permeten
esquivar l'embafament i conservar aquest gustós agredolç que
s'aconsegueix
assaborir durant la resta de la pel·lícula.
No hay comentarios:
Publicar un comentario