Fitxa
tècnica:
Títol
original: Le Havre
Direcció i
guió: Aki
Kaurismäki
País:
Finlàndia, França i Noruega, 2011
Fotografia:
Timo
Salminen
Música:
Muntatge: Timo Linnasalo
Interpretació: André Wilms, Kati Outinen, Jean-Pierre Darrousin, Blondin Miguel, Elina
Salo, Evelyne Didi
Durada: 93 minuts
Versió: original doblada al castellà
Calificació:
Apta per a tots els públics
Premis
2011:
– Premis Cesar: 3
nominacions: Millor pel·lícula, director i disseny de producció.
– Festival de Cannes:
Premi FIPRESCI. Secció oficial a concurs.
– Premis del Cinema
Europeu: 4 nominacions, incloent Millor pel·lícula
– Critics Choice Awards:
Nominada a Millor pel·lícula estrangera.
– Satellite Awards:
Nominada a Millor pel·lícula de parla no anglesa.
–
Nominada Premis David di Donatello: Millor pel·lícula de la Unió Europea
Sinopsi
Marcel Marx, famós escriptor bohemi, s'ha exiliat voluntàriament i s'ha
establert a la ciutat portuària de Le Havre (França), on viu satisfet
treballant com enllustrador de sabates, perquè així se sent més prop de la
gent. Després de renunciar a les seves ambicions literàries, la seva vida es
desenvolupa sense sobresalts entre el bar de la cantonada, el seu treball i la
seva dona Arletty, però, quan es creua en el seu camí un nen negre immigrant,
haurà de lluitar contra els freds i cecs mecanismes de l'Estat, armat únicament
amb el seu optimisme i amb la incondicional solidaritat dels veïns del barri,
per evitar que el seu protegit caigui en mans de la policia. COMENTARIS PROFESSIONALS
Jordi Revert. La Butaca
Aki Kaurismäki demuestra que otro cine social es posible con una película sencilla, que utiliza la síntesis y la elisión para conseguir un retrato emotivo y sensible de sus personajes. “El Havre” es luminosa, desconcertante y de una extraña belleza.
La
última película de Aki Kaurismäki
es un cuento de hadas proletario. Es también una comedia dramática sobre la
inmigración y la solidaridad obrera. Es una fantasía disfrazada de realidad que
asoma al Canal de la Mancha, una historia universal que habla desde lo local. El
Havre se constituye
como relato ejercido desde la síntesis narrativa, pero también de los
sentimientos, de la elisión de toda concesión dramática y la fragua de un
estilo personal en el que cabe un optimismo humanista desconcertante, y no el
tremendismo de habitual inherencia al subgénero de migraciones.
André Wilms, actor
que interpreta aquí al mismo Marcel Marx de “La vida de bohemia” (1992) se refirió en una ocasión al
realizador finés como «un pesimista alegre», uno que «se
encuentra cómodo en los barrios periféricos, en las ruinas con los desclasados,
la gente sencilla» (1). Sin apologías ideológicas, sin reivindicaciones
políticas ni más mediación que la bonhomía asumida y no explicitada, Kaurismäki
borda una pequeña historia de parias —más dos subtramas románticas, de
igual sensibilidad y emoción— en la que la cercanía hacia esos seres
(tan) humanos se acaba consiguiendo con la innegociable mediación de la
distancia para con ellos.
"Un cuento de hadas
elegante y sentimental sobre cómo debería ser el mundo, desde un sincero
reconocimiento de lo que el mundo realmente es" (A. O. Scott: The New York
Times)
----------------------------------------
"Kaurismäki regala
otra de sus divertidísimas disecciones del frío. (...) Un lúcido alegato contra
la hipocresía sin alegato y sin hipocresía. (...) Tan brillante como
genial." (Luis Martínez: Diario El Mundo)
----------------------------------------
"Un encanto y una
gracia notables. (...) El tiempo se te hace muy corto y abandonas la sala con
una agradecida sonrisa. Los presuntos marcianos de Kaurismäki están llenos de
vida." (Carlos Boyero: Diario El País)
----------------------------------------
"Kaurismäki logra
la máxima depuración de su identidad estilística (...) Una obra maestra que
parece preferir no ser considerada como tal" (Jordi Costa: Diario El País)
----------------------------------------
"Kaurismäki echa
mano de su distanciado recetario humorístico y compone una obra locuaz y
colorista, de trazos limpios y giros transparentes (...) (Manuel Yáñez Murillo:
Fotogramas)
No hay comentarios:
Publicar un comentario